Borst besparende operatie

Na een slopende tijd van zestien chemo’s en de MRI scan is het verlossende woord daar: Ik kan borst besparend opereren. De tumor is enorm geslonken van 3,5 x 2 naar zelfs 1,2 centimeter. Beter nieuws kan ik niet krijgen. Uiteindelijk heb ik het daar voor gedaan. Natuurlijk is het ook nog koffiedik kijken maar de prognose is positief.  De chirurg geeft aan dat ze natuurlijk nog niet weet hoe het er van binnen uit ziet. Dus er is altijd nog een kleine kans dat er alsnog amputatie volgt.

De opname dag wordt een vermoeiend dagje. Eerst ga ik naar de opname afdeling, dan door naar radioloog die samen met de chirurg kijkt waar het zaadje zit en belangrijker nog of het er nog zit.  Dan een spuit met chemische vloeistof die de besmette lymfklieren laat zien via een apparaat en welke lymfklieren er eventueel uit moeten. Gelukkig komt alleen de schildwachtklier naar voren en gaat deze er dus uit.  In de middag mag ik mij melden op de afdeling om geopereerd te worden. Het blijft altijd spannend. Maar de verwachtingen zijn goed.

Nadat ik uit de narcose kom voel ik mij wel heel suf maar verder valt de pijn mee. Als ik na het bezoek uur vraag of ik mijn pyjama aan mag krijg ik ook mijn sport bh aan (dat was aanbevolen mee te nemen). Het houdt niet alleen het verband maar ook de borst op zijn plaats waardoor het minder zeer doet. Uiteraard kan ik niet aan die kant liggen. Na een nachtje zuurstof, lage temperatuur en infuus lukt het in de ochtend weer op temperatuur te komen. Ik voel mij zo goed dat ik mijzelf kan wassen en verfrissen. Diezelfde dag ga ik ook weer naar huis. Heerlijk mijn eigen bed en omgeving.

Na week van wachten, herstellen en leren omgaan met wat beperkingen zijn krijg ik eindelijk het verlossende woord! De operatie is gelukt, ze hebben alles weg kunnen halen en de tumor was zelfs kleiner dan verwacht. Dus de chemo heeft zijn werk gedaan, de borst kan behouden blijven. Nu is het tijd om weer te herstellen. Na een week moet ik terugkomen bij de chirurg die de hechtingen zal verwijderen. Daarna is het vooral voorzichtig blijven bewegen met de arm om de borst en alles er omheen soepel te houden. Nu nog even bijkomen en dan over 4 weken de laatste behandeling: radiotherapie!