Huismus

In mei stuurde ik deze foto omdat het zo heerlijk is om thuis te zijn. Ook ik ben jong geweest en wilde altijd weg. Nu heb ik niet de hele wereld gezien maar wel een groot deel van Europa en niet te vergeten New York. Die stad moet je gezien hebben en ik heb het 2x mogen ervaren. Naast deze stad is er ook veel moois te zien in voormalig Joegoslavië, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Duitsland, Nederland, Engeland, België, Italië, Spanje en er zal zeker nog meer zijn. Nu ik ouder wordt merk ik dat ik na 9-9-2015 meer het gevoel heb dat thuis zijn ook heerlijk is. Behalve de vakanties was ik zaterdags ook nog wel eens de hort op maar dat is nu vele malen minder. Heerlijk in het weekend in de tuin of op de bank. Natuurlijk pak ik ook nog wel eens een fietsroute of een cabrio zondagje. Maar altijd weg? Neen, heerlijk thuis uit de herrie, de drukte, het gerace en de haast waarmee mensen zich verplaatsen. Ben ik een huismus aan het worden? Ik denk het wel. Goed boek, netflix, koppie thee of koffie en dan heerlijk wegkruipen op de bank. Als ik een ding heb geleerd is dat ik het heerlijk vind om ook in eigen land te zijn. Want dat is ook zo mooi. Weg uit de drukte naar plekken die wat minder bezocht worden. Af en toe vrienden en familie bezoeken op momenten dat het goed voelt.

Het is jammer om te zien hoe de wereld verhard en het gevoel heeft alles te willen en te moeten. Inmiddels weet ik beter. Dat willen heeft geen zin want heel veel mensen willen en dan ga je de drukte in. Moeten is nog veel erger, het geeft zoveel stress dat we niet meer aan rust toekomen. Wees tevreden met wat je hebt want de materiele dingen die je hebt opgebouwd en verzameld passen helaas niet in je kist. Langzaam ben ik aan het opruimen immers: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Hierdoor zie je wat je nodig hebt en wat niet. Natuurlijk zijn er emotionele waardes te bespeuren maar daar zet ik mij dan maar overheen. Belangrijk is dat mijn huis een plek is waar ik mij geborgen, veilige, vrolijk voel of verdrietig kan zijn. Waar ik mij kan terugtrekken uit de hectiek van de dag. Of eerder gezegd wat er om mij heen gebeurd. Nu de bank zo lekker zit met de late herfstzon op mijn bol door de ramen sluit ik met een relaxt gevoel mijn blog af.